11Pryč, pryč odtud, vyjděte z Babylóna! Nedotýkejte se nečistého! Vyjděte z jeho středu! Očisťte se, vy, kdo nosíte Hospodinovo náčiní! 12Nemusíte však odcházet nakvap, nemusíte se dávat na útěk, protože Hospodin půjde před vámi, Bůh Izraele bude též uzavírat váš průvod.
Rozlišování čistého a nečistého
Jak je tomu s naším očišťováním a odpoutáváním se od starých, světských zlozvyků, chceme-li sloužit Hospodinu?
Jak radostně a rozhodně zní výzva: "Vyjděte z Babylóna". Opět je to motiv připomínající odchod z Egypta. Ovšem prorocké: "Pryč odtud" vysílá především k tomu, aby se lid oprostil ode všeho, čím se v pohanském prostředí znesvětil. Výzva k očištění je ozvěnou předpisů o očišťování těch, kdo sloužili v chrámu a dotýkali se bohoslužebných předmětů. I když půjde vracející se lid s prázdnýma rukama, bude podobně jako lid vyvedený z Egypta na úrovni "královského kněžstva" (Ex 19,5n) a všecko při něm má být službou Hospodinu. Proto je třeba očisty. Ve výzvě je ovšem možno slyšet i narážku na to, že lid propuštěný ze zajetí ponese do Jeruzaléma navrácené náčiní z Hospodinova domu (Ezd 1,7-11). Ale patrně hlavní je představa, že vracející se Judejci se podobají Izraeli, vnášejícímu do zaslíbené země schránu smlouvy jako znamení Hospodinovy moci a přítomnosti.
Výslovně se pak připomíná, že výzva "Pryč odtud" není příkazem ke kvapnému odchodu nebo k útěku, nýbrž k naprostému rozchodu s Babylónem. Na této cestě bude provázet svůj lid sám Hospodin, jako Izraelce na pouti z Egypta provázel oblačný a ohnivý sloup (Nu 9,15-23). Povede je, půjde před nimi a bude je též chránit, uzavírat jejich průvod jako "zadní voj". Od začátku do konce je to Boží dílo.
Pane Ježíši vyznáváme, že jsme stále ovlivňování okolním světem, jímž se necháváme tak často strhávat k tomu, za co se pak před tebou stydíme. Prosíme, osvobozuj nás, abychom byli více tvým, Božím obrazem; osvobozuj nás svým Duchem Kristovým. Amen